torsdag 5 maj 2016

Att motivera sig själv: Skaffa dig en Målbild



Att ständigt ha den malande känslan av att inte ha ett jobb, sliter hårt på den egna psyket, särskilt när man fått sitt tjugonde: "Tack, men vi hittade en annan".

Ett klassiskt sätt är att skapa sig en målbild som man sedan har framför sig som en morot. Idrottare har länge använt sig av denna typ av mental peppning och den fungerar förvånansvärt bra, även i andra situationer också. 

Grunderna i målbildssuggestion

För att nå sitt Mål - i detta fallet att skaffa sig ett nytt jobb - behöver man bli positivt motiverad, annars orkar man inte processen med att söka jobb. Ett Mål är i sig väldigt binärt - antingen har man uppnått Målet eller så har man inte gjort det. Målet är endast ett resultat - det behövs något mer för att motivera sig till att uppnå ett Mål.

Idén är att man skapar en positiv konkret situation - den så kallade Målbilden. Målbilden är det önskade läget - dit man vill nå. Allt man gör ska leda fram till denna situation. 

Målbilden behöver vara så stark att man på ett ögonblick kan plocka fram den och inspireras av den. 

Som startpunkt har man det man kallar för Nuvarande Läget. Detta beskriver hur situationen ser ut just nu. 

Visionen är ett uttryck för en önskan av ett framtida tillstånd. Den innehåller frågeställningar av typen: "Vad vill jag uppnå?" eller "Var vill jag vara?"

Visionen ligger till grund för allt man gör för att nå Målbilden. Målbilden är alltså svaret på Visionens frågor. 

Visionen blir en ledstång på vägen till Målbilden

För att nå målet behövs ett antal Delmål. Delmålen kan vara allt från ett till oändligt, även om det bästa nog är att man har en översikt över antalet, annars är det lätt att hamna på avvägar. 

Delmålen bör vara konkreta. Ett bra sätt är att punkta upp dem så att man kan följa vägen från Nuvarande Läge fram till Målbilden. Varje Delmål bör följa upp Visionens huvudfråga med en egen, nämligen: "Hur når jag dit?" 

Hur man väljer att definiera Delmålen är upp till var och en, men ett tips är att börja från Målbilden och jobba sig bakåt. Detta sätt ger en bättre exakthet i vad som krävs för att nå Målbilen eller ett Delmål. Det blir en mera tydlig koppling mellan problem och lösning. 

Ibland behöver man även dela upp Delmålen i mindre Delmål. Det är nu det bli viktigt med en tydlig Målbild, så att man inte tappar bort sig i vart man är på väg - målet är inte Delmålet utan Målbilden. Helst ska man undvika att fragmentera Delmålen, men ibland är det nödvändigt.   

Hur det fungerar i praktiken?

Jag tänkte gå igenom ett praktiskt exempel på Målbild, genom att steg för steg gå igenom hur jag byggt upp min portfolio i olika steg. 

1. Målbild

Mitt mål är att skaffa ett jobb som originalare/grafisk designer. Min Målbild är att jag jobbar på en byrå. Jag har arbetskamrater omkring och jag trivs. 

2. Visionen
Visionens fråga är "Var vill jag vara?" Mitt svar är: "På en reklambyrå tillsammans med intressanta kollegor."

3. Delmål
Hur tar jag mig dit? Eftersom jag jobbar i ett kreativt yrke där det ofta är viktigt att kunna visa upp arbetsprover, behöver jag en portfolio. Ett av mina Delmål blir att bygga upp en portfolio att visa upp. 

4. Delmål till Delmål
Jag nöjde mig inte att bara göra en typ av portofolio - jag gjorde två. En typ var en webbaserad variant och den andra en PDF, som jag kan skicka till blivande arbetsgivare. PDF:en innehåller en översikt av mina områden, med intressanta bilder och en lista på arbetsuppgifter under varje område. 

5. Delmål till Delmål till Delmål
Det blev faktiskt ett delmål till. Jag har under de senaste ansökningarna även skickat med en riktad PDF, där jag utgått från annonsen och plockat ut case som svarar direkt mot kravspecifikationen. Det ta lite mer tid att sätta ihop, men jag hoppas att det lönar sig. Special-PDF:en skickas tillsammans med översikts-PDF:en. 


Personligt slutord

Jag upplever att en Målbild ger mig en bättre motivation till att göra mitt bästa för att skaffa mig ett jobb. Målbilden kan användas i alla möjliga situationer och för mig har den blivit en riktning att fixera mig vid.

Det mest positiva är känslan att även om jag får ett nej, så gör det inte så mycket. Jag vet att jag kan justera delmålet "Personligt Brev" till nästa gång och därmed få bättre respons på ansökan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar